My project aims to study the art of memory (ars memoriae) within the context of the history of knowledge. Specifically, I aim to explore how mnemonic expertise was transmitted in early modern Europe by concentrating on a well-documented case study: the training of the renowned teacher Lambert Schenckel (1547–after 1627) to one of his students, Augustus II the Younger (1579–1666). The focus will be on the rhetoric employed by Schenckel to attract students, persuading them of the utility of his lessons. Additionally, I will examine how Duke August acquired various memory manuals to augment his library. This investigation will enable me to analyze the processes involved in knowledge production (in the classroom) as well as those related to knowledge reception and storage (in the library).

Also at the HAB
Jean-Luc Le Cam
Gefördert durch das Land Niedersachsen/Einladung des Direktors
moreFellowship holders in the current month
Every year, about 250 scholars come to Wolfenbüttel for research stays. In addition to its ...
moreJobs
Neben den Möglichkeiten einer Ausbildung oder eines Praktikums bietet die HAB weitere Einstiegsmöglichkeiten.
moreClarissa Corrêa da Silva („Sendung mit der Maus“) liest: Mein wunderbares Ich
Warum sind wir so wie wir sind? Dieser Frage geht die beliebte TV-Moderatorin, bekannt aus ...
moreIdealisierung und Entzauberung Europas um 1700
Globale Staatenkunde in den Serien des Verlags Renger
moreHAB-Newsletter
Mit unseren Newslettern bleiben Sie auf dem Laufenden!
moreDas Oval der Bücher
Die Wolfenbütteler Bibliotheksrotunde (1705 – 1887)
moreFührung durch die Restaurierungswerkstatt im Leibnizhaus
Die Restauratorinnen der HAB öffnen am Dienstag, 4. November 2025 um 18.15 Uhr ihre Werkstatt ...
more